Lekturowy zawrót głowy!
Lektury szkolne nie zawsze czytane są przez uczniów z wypiekami na policzkach. Jak sprawić, aby najbardziej nawet zbuntowani czytelnicy po nie sięgnęli? Jak zachęcić ich do dalszego czytania i odkrywania świata książek? To pytania, na które nieustannie poszukujemy odpowiedzi i czynimy zabiegi, aby tak się stało.
Wpis Przygoda z lekturą „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza otwiera cykl przygód klasy 5 a z lekturami.
Oto nasz plan działania:
- Plakaty ilustrujące wybraną przygodę głównych bohaterów
Uczniowie w losowo wybranych zespołach mieli za zadanie narysować wybraną przygodę głównych bohaterów, dokonać prezentacji swego plakatu oraz opisać narysowaną przygodę. Uwolnienie słonia Kinga, puszczanie latawców, urządzanie mieszkania w baobabie – to najciekawsze i najczęściej opisywane historie. Podczas tego zadania okazało się również, że praca w grupach to świetna zabawa i nauka w jednym!
- Redagowanie różnych form wypowiedzi
Inspirując się powieścią tworzyliśmy zaproszenia, pisaliśmy charakterystykę Stasia Tarkowskiego oraz list do wybranego bohatera.
- Myślograficzne notatki – jak zwykle niezawodny sposób na uporządkowanie wiedzy.
W ten sposób wytaczaliśmy trasę wędrówki Stasia i Nel, określaliśmy elementy świata przedstawionego, omówiliśmy również cechy powieści przygodowej, podając odpowiednie przykłady z tekstu.
- Projekt – „Życie w Afryce w XIX wieku”
W ramach zadania długoterminowego uczniowie przygotowywali albumy dotyczące Afryki przedstawionej w powieści. Zawierały one opisy przedstawionych przez Sienkiewicza miejscowości, krain geograficznych, klimatu i pogody, roślin i zwierząt, a także zwyczajów i kultury ludów afrykańskich.
- Lekturowe pudełka
Metoda ta choć do tej pory nieznana uczniom, okazała się strzałem w dziesiątkę. W pudełkach znaleźć można było m.in. figurki Stasia i Nel oraz psa Saby, piasek w pudełeczku, buteleczkę z chininą, egzotyczną biżuterię, mapę, pocisk ze sztucera belgijskiego Mine, kamień – alabaster- przywieziony z pustyni egipskiej, paszport z wizą egipską, bransoletkę ze skarabeuszem, szklaną piramidę. Przede wszystkim kartoniki zapełniły jednak miniaturki afrykańskich zwierząt – tygrysy, małpy, słonie, żyrafy. Uczniowie nie zapomnieli o liście do wybranego bohatera oraz umieszczeniu tytułu i autora omawianej lektury.
- Lekcja Muzealna w Muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej i wizyta na Kopcu Henryka Sienkiewicza w Okrzei
Zwieńczeniem naszej pracy z lekturą była wycieczka do Woli Okrzejskiej i Okrzei – miejsc związanych z jej autorem. Zwiedziliśmy Muzeum oraz Kopiec. Z wypowiedzi uczniów wynika, że najbardziej zaciekawiły ich takie informacje jak: przygotowania do egzotycznej wyprawy, przebieg podróży do Afryki, niebezpieczeństwa na jakie natknął się pisarz, pierwowzory bohaterów powieści afrykańskiej, światowy sukces „W pustyni i w puszczy”. Uwagę dzieci przyciągnęły fotografie z podróży, eksponaty muzealne – trofeum myśliwskie z Afryki, a także eksponaty pochodzące z ekranizacji tej powieści.
Lektura „W pustyni i w puszczy” choć trudna dostarczyła uczniom wielu doznań i wzruszeń. Pracę nad nią uważamy za owocną.