Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Lekturowy zawrót głowy!

Utworzono dnia 15.12.2019

Lektury szkolne nie zawsze czytane są przez uczniów z wypiekami na policzkach. Jak sprawić, aby najbardziej nawet zbuntowani czytelnicy po nie sięgnęli? Jak zachęcić ich do dalszego czytania i odkrywania świata książek? To pytania, na które nieustannie poszukujemy odpowiedzi i czynimy zabiegi, aby tak się stało. 
Wpis Przygoda z lekturą „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza otwiera cykl przygód klasy 5 a z lekturami.

Oto nasz plan działania:

  1. Plakaty ilustrujące wybraną przygodę głównych bohaterów

Uczniowie w losowo wybranych zespołach mieli za zadanie narysować wybraną przygodę głównych bohaterów, dokonać prezentacji swego plakatu oraz opisać narysowaną przygodę. Uwolnienie słonia Kinga, puszczanie latawców, urządzanie mieszkania w baobabie – to najciekawsze i najczęściej opisywane historie. Podczas tego zadania okazało się również, że praca w grupach to świetna zabawa i nauka w jednym!

  1. Redagowanie różnych form wypowiedzi

Inspirując się powieścią tworzyliśmy zaproszenia, pisaliśmy charakterystykę Stasia Tarkowskiego oraz list do wybranego bohatera.

  1. Myślograficzne notatki – jak zwykle niezawodny sposób na uporządkowanie wiedzy.

W ten sposób wytaczaliśmy trasę wędrówki Stasia i Nel, określaliśmy elementy świata przedstawionego, omówiliśmy również cechy powieści przygodowej, podając odpowiednie przykłady z tekstu.

  1. Projekt – „Życie w Afryce w XIX wieku”

W ramach zadania długoterminowego uczniowie przygotowywali albumy dotyczące Afryki przedstawionej w powieści. Zawierały one opisy przedstawionych przez Sienkiewicza miejscowości, krain geograficznych, klimatu i pogody, roślin i zwierząt, a także zwyczajów i kultury ludów afrykańskich.

  1.   Lekturowe pudełka

Metoda ta choć do tej pory nieznana uczniom, okazała się strzałem w dziesiątkę. W pudełkach znaleźć można było m.in. figurki Stasia i Nel oraz psa Saby, piasek w pudełeczku, buteleczkę z chininą, egzotyczną biżuterię, mapę, pocisk ze sztucera belgijskiego Mine, kamień – alabaster- przywieziony z pustyni egipskiej, paszport  z wizą egipską, bransoletkę ze skarabeuszem, szklaną piramidę. Przede wszystkim kartoniki zapełniły jednak miniaturki afrykańskich zwierząt – tygrysy, małpy, słonie, żyrafy. Uczniowie nie zapomnieli o liście do wybranego bohatera oraz umieszczeniu tytułu i autora omawianej lektury.

  1. Lekcja Muzealna w Muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej i wizyta na Kopcu Henryka Sienkiewicza w Okrzei

Zwieńczeniem naszej pracy z lekturą była wycieczka do Woli Okrzejskiej i Okrzei – miejsc związanych z jej autorem. Zwiedziliśmy Muzeum oraz Kopiec. Z wypowiedzi uczniów wynika, że najbardziej zaciekawiły ich takie informacje jak:  przygotowania do egzotycznej wyprawy, przebieg podróży do Afryki, niebezpieczeństwa na jakie natknął się pisarz, pierwowzory bohaterów powieści afrykańskiej, światowy sukces „W pustyni i w puszczy”. Uwagę dzieci przyciągnęły fotografie z podróży, eksponaty muzealne – trofeum myśliwskie z Afryki, a także eksponaty pochodzące z ekranizacji tej powieści.

Lektura „W pustyni i w puszczy” choć trudna dostarczyła uczniom wielu doznań i wzruszeń. Pracę nad nią uważamy za owocną.

Lekturowy zawrót głowy!

Utworzono dnia 15.12.2019, 17:49

ZAŁĄCZNIKI:

Lista ocen

Utworzono dnia 16.12.2019, 08:55

Licznik odwiedzin:

W tym tygodniu: 472

W poprzednim tygodniu: 714

W tym miesiącu: 2298

W poprzednim miesiącu: 2959

Wszystkich: 284528

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Kwiecień 2024
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Imieniny