Projekt edukacyjny - Klucz do technologii: od pomysłu do druku 3D
Projekt edukacyjny
Klucz do technologii: od pomysłu do druku 3D
W drugim półroczu roku szkolnego, uczniowie klasy 7a w ramach lekcji informatyki oraz uczniowie klas 6 na dodatkowych pozalekcyjnych zajęciach informatycznych, uczyli się projektowania 3D w programie Tinkercad.
Celem projektu było zapoznanie uczniów z podstawami projektowania 3D, obsługą programu Tinkercad oraz drukarką 3D, a także rozwijanie kreatywności i umiejętności technicznych. Efektem końcowym było zaprojektowane i wydrukowane w technologii 3D zawieszek do kluczy do sal lekcyjnych w naszej szkole.
Projekt był podzielony na kilka etapów.
Etap 1: Wprowadzenie do projektowania 3D
- Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z projektowaniem 3D.
- Zapoznanie uczniów z programem Tinkercad.
Etap 2: Projektowanie zawieszek w Tinkercad
- Stosowanie zdobytych umiejętności w praktyce.
- Omówienie wymagań dotyczących zawieszek (rozmiar, kształt, zawartość tekstowa, otwory na kółka do kluczy).
- Praca indywidualna
- Konsultacje i pomoc nauczyciela w trakcie tworzenia projektów.
Etap 3: Przygotowanie do druku 3D
- Przygotowanie plików do druku.
- Zapoznanie uczniów z obsługą drukarki 3D.
- Eksportowanie projektów z Tinkercad do formatu kompatybilnego z drukarką 3D (np. STL).
- Omówienie procesu druku 3D i zasad bezpieczeństwa.
- Przygotowanie drukarki 3D do pracy (kalibracja, ustawienie parametrów druku).
Etap 4: Drukowanie zawieszek
- Wydrukowanie zaprojektowanych zawieszek.
- Monitorowanie procesu druku.
- Rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się podczas druku (np. błędy w modelu, problemy z adhezją).
Etap 5: Prezentacja projektów
- Prezentacja wykonanych zawieszek.
- Omówienie trudności napotkanych podczas pracy i sposobów ich przezwyciężenia.
Projekt nie tylko wprowadzał uczniów w świat nowoczesnych technologii, ale również rozwijał umiejętności praktyczne i kreatywne. Dzięki pracy jaką wykonali biorący udział w projekcie uczniowie, zyskali oni realne produkty swojej pracy, co motywuje ich na przyszłość do dalszego zgłębiania wiedzy z zakresu informatyki i techniki.
Koordynator realizowanego projektu: Paulina Jurkiewicz
W realizacji projektu wykorzystano drukarkę 3D zakupioną w ramach Laboratoriów Przyszłości.